Donnerstag, 12. April 2007

Experten - experts

Es ist wirklich erstaunlich, wie viele Leute Experten in Sachen Zwillinge sind. Mir ist das früher nie aufgefallen, aber seitdem ich selbst Zwillinge habe, kann ich mich vor lauter gute Ratschläge kaum retten.

Scheinbar weiß jeder etwas zu dem Thema beizutragen, sei es weil er Zwillinge in der Verwandtschaft oder Bekanntschaft hat, weil er einen Beitrag im Fernsehen gesehen, eine Dossier in der Zeitung gelesen hat oder als 10 jährige Fan von Hanni und Nanni war.

Dabei sind die Dinge, die ich zu beachten und zu bedenken habe als Mutter von Zwillingen durchaus vielschichtig. Das fängt bei so ganz profanen Sachen an, wie Zwillinge sind viel einfacher wie ein Kind, weil die so schön miteinander spielen (gern geäußert von Mütter mit einem Kind, von Müttern mit zwei Kindern egal welches Alter, höre ich das nie) bis hin zu so komplexen Sache, dass Zwillinge eine eigene Sprache untereinander hätten und deshalb sprachtechnisch hinterher hinken. Jeder äußert seine Meinung dahingehend, ob die Entwicklung von Zwillingen zu eigenen Persönlichkeiten durch gleiche Kleidung, gleiche Kindergartengruppen, gleiche Geschenke oder gemeinsame Aktivitäten oder Zimmer gestört wird. Komischerweise hat auch jeder eine Meinung dazu.

Ich bin da durchaus sprachlos ob dieses Wissens, denn all diese Dinge weiß ich nicht, ich bin schrecklich unsicher, ob ich das richtige mache. Ich weiß nur, dass meine Schwester und ich vollkommen unbeleckt von all diesen Dingen aufgewachsen sind.

Wir haben schon früh angefangen zu sprechen und hatten nie eine eigene Sprache. Wir hatten die gleichen Kleider bis wir 10 Jahre alt waren, weil wir das vorher so wollten und danach nicht mehr. Wir waren in der gleichen Kindergartengruppe und in der gleichen Klasse, wir hatten meistens die gleichen Freunde und manchmal auch nicht. Wir hatten bis wir 13 Jahre alt waren ein gemeinsames Zimmer, weil es damals nur ein Kinderzimmer gab.

Wir haben uns zu zwei vollkommen eigenständigen Persönlichkeiten entwickelt, wir haben vollkommen unterschiedliche Berufe, leben 250 km voneinander entfernt. Wir besuchen uns gerne gegenseitig, haben keinerlei telepatischen Verbindung...ich spüre es NICHT wenn meine Schwester krank ist, sie muss mich schon anrufen und es mir sagen.

Vielleicht sind wir einfach nur dass, wofür wir uns jetzt schon 40 Jahre lang halten: ganz normale Geschwister.

It is amazing, how many people think about themselves as experts regarding twins. I never realized it before, but since I have twins on my own, I lost count on the amount of words of advice.

It seems that everybody is able to contribute regarding this issue because of twins in the family and among friends, because they watched a docu at TV or read an article in the newspapers or because they loved “Hanni and Nanni” in their early teens.

The things, that I need to consider and to keep in mind as a mother of twins are rather complex and not easy to deal with. It starts with so trivial things like, twins are so much easier than a single child for the mother, because they play with each other a lot (something you will never hear from mothers of two, regardless how old their children are) and ends with scientific studies that proof that twins develop their own language and that is the reason why they start to talk rather late. Nearly everybody tells me his opinion about the impact of similar clothes, same groups in preschool and same classes in school, same presents, same activities and a shared room for sleeping regarding developing their own personality. And obviously everybody seems to HAVE an opinion about it.

I’m breathless when I think about all this knowledge I don’t have. I just know that my sister and I grew up like totally normal children.

We wore identical clothes till the age of ten because we wanted it till then and afterwards we didn’t. We went to the same group in preschool and in the same class in school. We shared friends most of the times but sometimes we didn’t. We shared a room until we were 13 years old simply because there was just one room for us left.

We developed our own special personality regardless of all this. We choose completely different professions, and live 250 km apart from each other. We love to visit us and our families but we don’t have any special connections by intuition. I don’t FEEL, when my sister is ill, she needs to call and tell me, otherwise I wouldn’t know.


Perhaps we are just what we thought we were for the last 40 years, perfectly normal sister.

Kommentare:

  1. What a great post! Wesley has twin girls in his class. They are not identical and have two totally different personalities! Wynn is very girly and Essence is a little tom boy! I don't think they would ever want to dress the same, but when their Mom gave them a choice the girls did want to be in the same class at school! They have awesome parents who allow them to be individuals:) Wesley just went to their birthday party! It took us forever to find a gift for them! First off I didn't know what to get one 7 year old girl, but now I had to choose two things! I kept thinking about wether they would want the same thing or not. So, Wesley picked out these animals that make noise when you pet them. We just got two different ones! Luckily they loved them! Quite the challenge! Sorry this comment is so long but I just had to share!

    AntwortenLöschen
  2. Hi Ute,

    Interesting post. Twins are always interesting to me. There is a town in my state called Twinsburg and they have a big twin celebration once a year and people come from all over the country and maybe even the world to celebrate "twin hood" with other twins. :)

    AntwortenLöschen
  3. *handreich*

    was ich in den drei Jahren seit meine Beiden auf der Welt sind schon für Tipp und Geschichten gehört habe ist der absolute Hammer. Alles was Du aufzählst hab ich auch gehört. Der eine macht den anderen wach, die haben eine eigene Sprache, die entwickeln sich nicht so gut wie Einzelkinder usw. usw. Ich glaube wir könnten alles zusammentragen und ein Buch schreiben *gg*

    AntwortenLöschen
  4. Very interesting. I would say if anyone is an expert on Twins or if anyone should be giving advice it is you. You grew up as a twin and you are raising 2 twin girls as well. I would love to have twins but I have heard some difficult stories too. I have cousins that are twins. Curly red hair and full of freckles. boy and a girl.

    AntwortenLöschen